GUIDE I KÄNSLOHANTERING

Yogan lär oss mycket om tankar och känslor. Här gör vi yoga på stranden under ett retreat på Österlen.
Yogan lär oss mycket om tankar och känslor. Här gör vi yoga på stranden under ett retreat på Österlen.

"ALLA HÖGKÄNSLIGA BORDE LÄRA SIG KÄNSLOHANTERING" - ELAINE ARON

GODA RÅD TILL HÖGKÄNSLIGA

  • Se till att ha egentid varje dag.
  • Ha regelbunda mat- och sovtider.
  • Gå på yoga! Du lär dig fantastiska andningsövningar och får vara närvarande med kropp, tanke, känsla och dig själv! Ett av våra hetaste tips för känslohantering & själslig frihet.
  • Omge dig med människor som stöttar dig.
  • Välj för dig oavsett vad andra tycker om det, det håller din energinivå hög!
  • Lita på din magkänsla! Du vet!
    (Men tror att du inbillar dig.)
  • Var mycket i naturen. Naturen är lugnande, helande och icke-dömande. Perfekt för högkänsliga.
  • Berätta vad som fungerar för dig för din omgivning (inte vad som inte fungerar), såväl privat som yrkesmässigt. Öva dig genom att ärligt fråga dig själv varje dag: Vad fungerar för mig här?
  • Ta hjälp! Många högkänsliga är bra på att ta hand om andra men har svårt att själva be om hjälp.

VAD HÖGKÄNSLIGA BÖR KÄNNA TILL OM KÄNSLOR

1. Du är inte dina känslor
Känslor är energi som rör sig som vågor i vår kroppar. En del känslor är intensiva, smärtsamma och kanske förlamande. Andra är bubbliga och pirriga eller är mjuka och lugna. Du kan tänka att de är på besök hos dig, men du är inte dina känslor. Det är första steget, att veta att du inte är det du känner.

2. En viss tid måste passera

Det kommer inte alltid vara så här som det är just nu. När du motstår en känsla blir den starkare. Tillåt istället känslan att få komma, bli starkare, en viss tid passerar och känslan klingar av. Otroligt fint. Känslan har liksom ett liv: Den föds, växer, stannar en stund och dör bort. En rörelse. Ett flow. En del av livet.

3. Utandningen lugnar ett stressat nervsystem
Fokusera på din utandning. Var i kroppen sitter känsan? Fokusera där och ta tre djupa andetag med fokus på lång utandning som gör att nervsystemet slappnar av. Fortsätt andas så tills det känns lugnare. 

Vi rekommenderar alla högkänsliga att investera i verktyg för känslohantering
AKUTHJÄLP VID KÄNSLOSTORMAR
  1. Andas djupa andetag. Lägg fokus på utandning som lugnar nervsystemet.
  2. Allt är okej! Påminn dig själv om att det är okej att du känner som du gör just nu. I tillåtandet lugnar känslan ner sig.
  3. Ta ingenting personligt. Det andra säger, känner elller gör handlar aldrig om dig. Släpp taget även om du förnimmar energierna omkring dig och lita till att de kan ta hand om sig själva.
  4. Välj för dig! Vad skulle du välja just nu om du inte behövde anpassa dig eller ta ansvar? Vad skulle du välja om du var riktigt snäll mot dig?
  5. Ta emot känslan istället för att motstå den. Låt den komma och passera, som en våg. Känslor är inte farliga! Ibland tror vi att de kommer äta upp oss, eller att vi kommer dö. Men vi dör inte av känslor. Känslor är bara energi som rör sig igenom kroppen.

TANKEN GÖR DIG ÖVERSTIMULERAD

Brukar du känna dig trött? Skör? Sårbar? Överstimulerad? Som att du vill krypa under täcket och gömma dig? Det är okej! Så är det vissa dagar. Men vad beror det på? 

Det kan naturligtvis bero på många saker men många gånger handlar det om att du inte har lyssnat på dig själv under en längre period. När valde du för dig senast? Och om du skulle lägga din energi på att vara snäll mot dig själv just nu, vad skulle du välja så?

En annan väldigt vanlig anledning till varför vi blir trötta, är att vi tänker för mycket. Vi högkänsliga tänker enligt forskning ännu mer än andra, eftersom vi bearbetar intryck på en djupare nivå.

Se om du istället för att grubbla kan fråga dig själv vad du egentligen vet om den här situationen. Som högkänslig har du en stark magkänsla, en stark intuition. Lita på den, den kommer ge dig mer information än tanken! Och det går mycket lättare och fortare!

Lär dig mer om tankehantering på våra retreat för högkänsliga på Österlen.